نکتهای در باب آرایه جمع
ست خصال یعرف بها الجاهل:
الغضب فى غیر شیء، و الکلام فى غیر نفع، و العطیة (ن خ: العظة) فى غیر موضعها، و إفشاء السر، و الثقة بکل أحد، و ألا یعرف صدیقه من عدوه
طبقات الصوفیة(السلمى)، ص: 174
این متن را به دو جهت آوردیم. یکی محتوای کاملاً کارآمد و بهدردبخور آن در مسائل تربیتی چرا که به زیبایی شش هفت تذکر نافع را در یکجا و تحت یک عنوان جمع ساخته است. دوم اینکه از نظر قدما در محسن بدیعی شمردن جمع دفاع کنیم. توضیح آنکه برخی از متأخران گفتهاند جمع متضمن هیچ تحسینی نیست و صرفاً یک غرض نحوی دارد؛ یعنی اثبات حکم معطوف علیه برای معطوف.
در دفاع میگوییم که احتمالاً نظر قدما مطلق نبوده است و ایشان مواردی از جمع را محسن بدیع دانستهاند که متکلم در پیداکردن متعاطفات و تنسیق آن هنرنمایی خاصی مثل استقراء امور ظریف کرده باشد؛ مانند کلام بالا و این از محسنات معنوی کلام است.
چنین تنبهی را بهاء الدین سبکى نیز در عروس الأفراح فی شرح تلخیص المفتاح، ج2، ص: 251 داشته است. وی میگوید: «إن بداعة هذا یشترط فیها الإخبار عن المتعدد بمفرد یصدق على الجمیع لکونه مصدرا، أو نحوه؛ فإن زینة و مفسدة، کذلک، و إلا فمجرد الجمع بین متعدد بعطف، أو تثنیة، أو جمع من غیر أن یکونا من نوعین متباعدین، غیر متناسبین، أى بدیع فیه؟»
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.